Sumerienii. Egiptenii.Evreii

Competenţe de atins:
3.1. Recunoaşterea asemănărilor şi diferenţelor dintre sine şi celălalt, dintre persoane, dintre grupuri
5.3 Utilizarea adecvată a coordonatelor temporale şi spaţiale relative la un subiect istoric


A. Cel puţin douăsprezece oraşe au apărut în rândul sumerienilor. Printre ele s-au remarcat Ur, Uruk, Kish şi Lagash. Ur, de exemplu, a devenit un oraş de aproximativ 24.000 de oameni. În centrul fiecărui oraş era un templu care gazduia zeii oraşului, şi în jurul  fiecărui oraş se găseau lanuri de cereale, livezi de palmieri şi terenuri pentru turme. În afară de plantarea şi recoltarea culturilor, sumerienii au vânat, pescuit sau au crescut animale. Sumerienii au fost, de asemenea, comercianţi. Comerţul s-a dezvoltat  atât pe mare cât şi pe uscat. Ei au construit nave pentru transport maritim şi au importat produse de la o distanţă apreciabilă: lemn, piatra, staniu şi cupru, elemente ce nu se regăsesc în zonă.

B. "Uită-te la mine, priveşte-mă, fiule Djehutimes" a spus Sfinxul. "Eu sunt tatăl tău, zeul Soare, şi am să-ţi dăruiesc regatul meu de pe acest pământ. Tu ai să stai în fruntea muritorilor, purtând pe cap coroana albă şi coroana roşie. Ţara în lung şi lat, a ta va fi, cât cuprinde privirea. Atotputernicul îţi va da în stăpânire bogăţiile Egiptului de Sus şi ale celui de Jos, ca şi marile triburi ale întregii ţări; totul va fi, ani îndelungaţi, numai al tău. Sprijinul şi bunăvoinţa mea sunt pentru tine."
                                                          Viziunea prinţului Djehutimes, viitorul faraon Tutmes al III-lea

C. Juratu-M-am pe Mine Însumi, zice Domnul, că de vreme ce ai făcut aceasta şi n-ai cruţat nici pe singurul tău fiu, pentru Mine, De aceea te voi binecuvânta cu binecuvântarea Mea şi voi înmulţi foarte neamul tău, ca să fie ca stelele cerului şi ca nisipul de pe ţărmul mării şi va stăpâni neamul tău cetăţile duşmanilor săi; Şi se vor binecuvânta prin neamul tău toate popoarele pământului, pentru că ai ascultat glasul Meu.
                                                                                            Vechiul Testament, Facerea, 16-18. 

Cerinţe:
  1. Stabiliţi principalele ocupaţii ale sumerienilor aşa cum reies din sursa A.
  2. Identificaţi o zeitate egipteană din sursa B. 
  3. Stabiliţi, folosind informaţiile din sursa B importanţa religiei la vechii egipteni.
  4. Prezentaţi importanţa momentului  şi identificaţi personajul istoric la care se referă sursa C. 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Declaraţia Drepturilor (1689)

Formarea statelor medievale românești

Ideea de Europa (clasa a XI-a)