Treceți la conținutul principal

România şi Europa între cele două războaie mondiale

Competenţe de atins:
1.1. Formularea, în scris şi oral, a unor opinii referitoare la o temă de istorie

A. În consecinţă, Valahia şi Moldova vor fi dispensate pentru totdeauna de a furniza grânele şi alte mărfuri de consum, oile şi lemnul de construcţie pe care erau obligate să le livreze mai înainte.
     De asemenea, nu li se va cere acestor provincii, în niciun caz, muncitori pentru lucrările de fortificaţii şi nici o altă corvoadă, de orice fel ar fi ea.
                 Tratatul de la Adrianopol (1829) - prevederi referitoare la Moldova şi Ţara Românească

B. Noi, ca orice stat independent, nu putem să primim în relaţiile dintre stat şi cetăţenii săi controlul vreunui alt stat. Şi nici un stat indepenendent, oricare ar fi întinderea, nu se cuvine să primească aceest control. Nu poate să-l primească România, pentru că nu există în concepţiunea noastră, în ce priveşte independenţa, state mari şi mici, iar noi înţelegem ca să avem, relativ la legile interne şi la relaţiunile statului cu cetăţenii săi în interiorul său, tot atâta libertate şi independenţă ca oricare altă mare putere.
          Discursul lui I.I.C. Brătianu în Camera Deputaţilor în contextul prezentării mandatului ca care urma a se prezenta România la Conferinţa de Pace de la Paris


C. Dar Europa nu e nicio unitate economică. Înlăuntrul continentului există sau se pot constitui, probabil, asemenea unităţi. Ele se pot constitui şi cu depăşirea graniţelor continentului, aşa cum de pildă a urmărit-o politica colonială. Dar o unitate economică formată din totalitatea statelor Europei, - asta nici nu există, şi nici nu se poate constitui.        
Nae Ionescu, Înspre realităţile noastre (1931)                                                            
       Nichifor Crainic, Sensul tradiţiei


Cerinţe:
  1. Descoperiţi două prevederi referitoare la spaţiul românesc din sursa A şi analizaţi impactul lor asupra acestuia.
  2. Interpretaţi viziunea din sursa B aducând două informaţii ca argumente.
  3. Comentaţi ideile privitoare la ideea de Europa existente în societatea interbelică pornind de la sursa D. Cât de valabile sunt acestea?

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Declaraţia Drepturilor (1689)

      "Având în vedere faptul că abdicarea fostului [rege] Iacob al II-lea a lăsattronu8l vacant, Alteţa Sa, prințul de Orania (care cu voia Atotputernicului Dumnezeu a devenit unealta glorioasă a eliberării acestui Regat de papism şi de puterea arbitrară), la sfatul lorzilor ecleziastici şi mireni şi al mai multor persoane notabile ale Comunelor, a adresat scrisori lorzilor ecleziastici şi  mireni protestanţi, şi alte scrisori diferitelor comitate, orașe, universități, burguri şi celor cinci porturi, pentru ca să aleagă persoane vrednice să le reprezinte în parlamentul ce avea să se adune şi să reşeadă la Westminster, în a 22-a zi a lunii ianuarie 1689, în scopul de a se consfătui cu privire la mijloacele prin care religia, legile şi libertățile să nu mai cadă în primejdia de a fi răsturnate. În baza ziselor scrisori, alegerile s-au făcut.       În aceste împrejurimi, sus-zişii lorzi [...] şi Comunele, întrunite astăzi în virtutea scrisorilor şi a ...

Supplex Libellus (1744)

Carte presupusă a plângerilor clerului şi poporului român unit din Transilvania şi din părţile reîncorporate ei, pentru remedii potrivite şi pentru consolare, adusă în faţa tronului Preasfintei Majestăţii Regale a Ungariei şi Boemiei, în genunchi. […]             De altminteri, naţiunea noastră după intrarea ei cu Traian în această Daciei, a fost oprimată în diferite feluri de vicisitudinile diferitelor timpuri. […] Chiar principii care au domnit în secolele anterioare, luând în considerare binevoitoare utilitatea naţiunii pentru bunul public şi pentru conservarea şi apărarea patriei, au hotărât să le lărgească un oarecare favor şi să le împărtăşească echitabil, precum Prea Înaltul Principe al Ardealului Acaţiu Barcsai, a dăruit clerului nostru valah pe veci cu imunitate de la plata decimilor, nonelor şi alte asemenea dări şi plăţi.[…]             Cerem: 1.  ...

Califatul arab. Ideea de Cruciadă. Imperiul Otoman

Califatul arab           Califatul arab a luat naștere după moartea lui Mahomed, cel care i-a unit pe  arabi prin intermediul islamului. La moartea lui Mahomed s-a pus problema succesiunii în statul arab. Cum Mohamed a avut o singură fiică Fatima, și conform dreptului musulman femeile nu aveau dreptul de moștenire, s-a declanșat o dispută în acest sens. Șiiții au fost fideli principiului conducerii statului  de către descendenții lui Mahomed. Suniții (Sunna=tradiție) susțin aplicarea principiului electiv a conducerii califatului .  în urma acestei dispute s-au impus suniții, Abu Bakr,  socrul Profetului a preluat conducerea statului arab devenind Calif (locțiitor al profetului). statul arab a cunoscut o dezvoltare rapidă. Arabii au cucerit Peninsula arabă, Siria, Palestina, Persia (Mesopotamia), Egiptul, Africa de Nord (Magreb) și Spania (harta aic i).   În secolul al VIII-lea, arabii au cucerit Sp...