Treceți la conținutul principal

Programa olimpiada de istorie

ANEXĂ LA PRECIZĂRILE PRIVIND ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA OLIMPIADEI DE ISTORIE 2006-2007, APROBATE CU Nr 40632/3. 10. 2006



PROGRAMA OLIMPIADEI DE ISTORIE AN ŞCOLAR 2006-2007
A.  ISTORIA ROMÂNILOR

1.CLASA a VIII-a

Tematica, la toate etapele, pentru clasa a VIII-a este cuprinsă, în programa  de teste naţionale,  pentru  disciplina istorie,  fără bibliografie. Subiectele vor fi realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din această programă şi în raport de etapele desfăşurării acesteia.

Ele sunt repartizate astfel:
•   etapa pe şcoală: I, II,III;
•   etapa locala: I, II, III, IV;
•   etapa judeţeană/municipiul Bucureşti: I, II, III, IV, V;
•   etapa naţională:I,II,III,IV,V, VI.


2. CLASA a XII-a

Competenţe  specifice :
1. Identificarea caracteristicilor globale şi de detaliu ale unui document;
2. Descrierea şi analiza informaţiilor dintr-un document istoric, în contexte  variate;
3. Redactarea unei lucrări  scrise folosind termeni şi noţiuni istorice cunoscute;
4. Utilizarea variată a metodelor şi tehnicilor specifice ştiinţelor istorice în analiza schimbărilor sociale trecute şi prezente.



Tematica,  la  toate  etapele,  pentru  clasa  a  XII-a  este  cuprinsă,  în  programa   de bacalaureat,   pentru   disciplina  istoria   românilor,  fără  bibliografie.  Subiectele  vor  fi realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din această programă şi în raport de etapele desfăşurării acesteia.

Ele sunt repartizate astfel:
•   etapa pe şcoală: I, II;
•   etapa locala: I, II, III;
•   etapa judeţeană/municipiul Bucureşti: I, II, III, IV;
•   etapa naţională:I,II,III,IV,V, VI;





B.   ISTORIE

1. CLASA a IX-a

Competenţe  specifice:
1.1 Folosirea  limbajului adecvat în cadrul unei prezentări  orale sau scrise;
1.2 Evidenţierea relaţiei cauză-efect într-o succesiune de evenimente  sau procese istorice;
2.2 Extragerea informaţiei esenţiale dintr-un mesaj;
2.5 Analiza critică  a acţiuni  personalităţilor şi grupurilor umane în diverse contexte;
4.2 Aprecierea  valorilor trecutului prin raportare  la actualitate;
5.5 Construirea de sinteze tematice.

Conţinuturile asociate competenţelor specifice sunt preluate pentru toate etapele, din programa  pentru  clasa a IX-a, aprobată prin OMEC 3458/2004. La toate etapele nu este recomandată bibliografie. Subiectele vor fi realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din această programă şi în raport de etapele desfăşurării acesteia.

Ele sunt repartizate astfel:
•   etapa pe şcoală: Popoare şi spaţii în antichitate, cu toate problemele de atins, Forme  de organizare  politică în antichitate, cu toate problemele de atins, Moştenirea  culturală a antichităţii, cu toate problemele de atins;
•   etapa locala: Popoare  şi spaţii  în antichitate, cu toate problemele de atins, Forme  de organizare  politică în antichitate, cu toate problemele de atins, Moştenirea   culturală  a  antichităţii,  cu  toate  problemele  de  atins,  Marile religii,  probleme de atins: Iudaismul. Creştinismul. Islamul;
•   etapa judeţeană/municipiul Bucureşti: Popoare şi spaţii în antichitate, cu toate problemele de atins, Forme  de organizare  politică în antichitate, cu toate problemele de atins, Moştenirea  culturală a antichităţii, cu toate problemele de atins, Marile  religii,  problemele de atins: Iudaismul. Creştinismul. Islamul Formarea  popoarelor medievale,  probleme de atins: popoarele germanice, romanice, arabii, studiul de caz: Etnogeneza  românească,  Civilizaţia medievală, problema de atins: ierarhia feudală;
•   etapa naţională: Popoare şi spaţii în antichitate, cu toate problemele de atins, Forme  de organizare  politică în antichitate, cu toate problemele de atins, Moştenirea   culturală  a  antichităţii,  cu  toate  problemele  de  atins,  Marile religii,  Iudaismul. Creştinismul. Islamul, Formarea popoarelor medievale, probleme de atins: popoarele germanice, romanice, arabii, studiul de caz: Etnogeneza  românească,  Civilizaţia medievală,   problema de atins: ierarhia feudală,  Statul medieval,  probleme de atins: Franţa. Imperiul romano-german State medievale în spaţiul  românesc.
2. CLASA a X-a

Competenţe  specifice:
2.3 Analiza factorilor politici, sociali,  economici, culturali, care alcătuiesc imaginea unei societăţi;
2.5 Examinarea consecinţelor directe şi indirecte ale acţiunii umane;
4.2  Aprecierea  valorilor trecutului prin raportare  la actualitate;
5.3 Plasarea evenimentelor şi proceselor istorice într-un context  istoric mai larg românesc;

Conţinuturile asociate competenţelor specifice sunt preluate pentru toate etapele, din programa  pentru  clasa a X-a, aprobată  prin  OMEC 4598/2004. La toate etapele nu este recomandată bibliografie. Subiectele vor fi realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din această programă şi în raport de etapele desfăşurării acesteia.


Ele sunt repartizate astfel:


•  etapa pe şcoală: Epoca  luminilor, cu toate probleme de atins, Organizarea statelor  moderne,  cu toate probleme de atins, Ţările  române  şi  problema orientală  cu toate probleme de atins;
•  etapa  locala:  Epoca  luminilor,  cu  toate  probleme  de  atins,  Organizarea statelor  moderne,  cu toate probleme de atins, Ţările  române  şi  problema orientală  cu toate probleme de atins, Relaţiile  internaţionale în secolul  al XIX-lea,  cu  toate  problemele  de  atins,  Anul   1848  în  Europa,   cu  toate problemele de atins;
•  etapa judeţeană/municipiul Bucureşti: Epoca  luminilor, cu toate probleme de atins, Organizarea  statelor   moderne,  cu toate problemele de atins, Ţările române şi probleme  orientală,  cu toate probleme   de atins, Relaţiile internaţionale în secolul  al XIX-lea, cu toate problemele de atins, Anul  1848 în Europa,  cu toate problemele de atins, Statele naţionale  şi multinaţionale în a doua jumătate a secolului XIX, cu toate problemele de atins;
•  etapa  naţională: etapa  judeţeană/municipiul Bucureşti: Epoca  luminilor, cu toate probleme de atins,  Organizarea  statelor  moderne,  cu toate problemele de atins, Ţările  române  şi probleme  orientală,  cu toate probleme  de atins, Relaţiile  internaţionale în secolul  al XIX-lea, cu toate problemele de atins, Anul 1848 în Europa, cu toate problemele de atins, State naţionale  şi multinaţionale în a doua  jumătate  a secolului XIX, cu toate problemele de atins, Regimuri  politice în perioada  interbelică, cu toate problemele de atins, Marile conflicte ale secolului XX  probleme de atins: primul război mondial - un nou tip de război, tratatele de pace şi relaţiile internaţionale interbelice.






3. CLASA a XI –a
Competenţe  specifice:
1.3 Compararea unor opinii  şi argumente diferite  referitoare la o temă de istorie;
2.2 Analizarea instituţiilor, normelor şi procedurilor de guvernare;
3.1 Selectarea şi comentarea  surselor istorice pentru a susţine/combate un punct de vedere;
3.3   Descoperirea   în   sursele    de   informare   a   perspectivelor  diferite    asupra evenimentelor şi proceselor istorice;
3.4   Analiza  diversităţii sociale,  culturale şi  de civilizaţie în istorie  pornind de la sursele istorice;
Conţinuturile asociate competenţelor specifice sunt preluate pentru toate etapele, din programa  pentru  clasa a XI-a, aprobată prin OMEC 3915/2001 . La toate etapele nu este recomandată bibliografia. Subiectele vor fi realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din această programă şi în raport de etapele desfăşurării acesteia.



Ele sunt repartizate astfel:
•   etapa pe şcoală: Europa  şi  lumea  în secolul  XX , probleme de atins: Europa contemporană (unitate, diversitate, integrare), Cultura română – cultura europeană, România şi Europa în secolul al XX-lea;
•   etapa locală: Europa şi lumea în secolul  XX , probleme de atins: Europa contemporană (unitate, diversitate, integrare), Cultura română –cultura europeană,  România  şi  Europa  în  secolul  al  XX-lea,  Economie   şi societate   în  lumea  postbelică   probleme de  atins:  Migraţii în  lumea contemporană, Viaţa privată şi viaţa publică, Economie rurală-economie urbană în România;
•   etapa judeţeană: Europa  şi  lumea  în secolul  XX , probleme de atins: Europa contemporană (unitate, diversitate, integrare), Cultura română – cultura europeană,  România şi Europa în secolul al XX-lea, Economie  şi societate  în  lumea  postbelică probleme de atins:     Migraţii în lumea contemporană, Viaţa privată şi viaţa publică, Economie rurală-economie urbană în România, Statele  în  perioada  contemporană, probleme de atins: Forme de organizare statală; Idei şi regimuri politice; România de  la statul totalitar la statul de drept;
•   etapa naţională: Europa  şi  lumea  în  secolul   XX , probleme de atins: Europa contemporană (unitate, diversitate, integrare), România şi Europa în secolul al XX-lea, Migraţii în lumea contemporană, Viaţa privată şi viaţa publică,  Economie  rurală-economie  urbană  în  România,  Statele   în perioada contemporană, probleme de atins: Forme de organizare statală; Idei şi regimuri politice; România de la statul totalitar la statul de drept; Cooperare  şi conflict:  probleme de atins: Instituţii, mecanisme şi politici de rezolvare a conflictelor în lumea contemporană, România in conflictele regionale în secolul XX.




INSPECTOR GENERAL, Doru Dumitrescu

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Declaraţia Drepturilor (1689)

      "Având în vedere faptul că abdicarea fostului [rege] Iacob al II-lea a lăsattronu8l vacant, Alteţa Sa, prințul de Orania (care cu voia Atotputernicului Dumnezeu a devenit unealta glorioasă a eliberării acestui Regat de papism şi de puterea arbitrară), la sfatul lorzilor ecleziastici şi mireni şi al mai multor persoane notabile ale Comunelor, a adresat scrisori lorzilor ecleziastici şi  mireni protestanţi, şi alte scrisori diferitelor comitate, orașe, universități, burguri şi celor cinci porturi, pentru ca să aleagă persoane vrednice să le reprezinte în parlamentul ce avea să se adune şi să reşeadă la Westminster, în a 22-a zi a lunii ianuarie 1689, în scopul de a se consfătui cu privire la mijloacele prin care religia, legile şi libertățile să nu mai cadă în primejdia de a fi răsturnate. În baza ziselor scrisori, alegerile s-au făcut.       În aceste împrejurimi, sus-zişii lorzi [...] şi Comunele, întrunite astăzi în virtutea scrisorilor şi a ...

Supplex Libellus (1744)

Carte presupusă a plângerilor clerului şi poporului român unit din Transilvania şi din părţile reîncorporate ei, pentru remedii potrivite şi pentru consolare, adusă în faţa tronului Preasfintei Majestăţii Regale a Ungariei şi Boemiei, în genunchi. […]             De altminteri, naţiunea noastră după intrarea ei cu Traian în această Daciei, a fost oprimată în diferite feluri de vicisitudinile diferitelor timpuri. […] Chiar principii care au domnit în secolele anterioare, luând în considerare binevoitoare utilitatea naţiunii pentru bunul public şi pentru conservarea şi apărarea patriei, au hotărât să le lărgească un oarecare favor şi să le împărtăşească echitabil, precum Prea Înaltul Principe al Ardealului Acaţiu Barcsai, a dăruit clerului nostru valah pe veci cu imunitate de la plata decimilor, nonelor şi alte asemenea dări şi plăţi.[…]             Cerem: 1.  ...

Califatul arab. Ideea de Cruciadă. Imperiul Otoman

Califatul arab           Califatul arab a luat naștere după moartea lui Mahomed, cel care i-a unit pe  arabi prin intermediul islamului. La moartea lui Mahomed s-a pus problema succesiunii în statul arab. Cum Mohamed a avut o singură fiică Fatima, și conform dreptului musulman femeile nu aveau dreptul de moștenire, s-a declanșat o dispută în acest sens. Șiiții au fost fideli principiului conducerii statului  de către descendenții lui Mahomed. Suniții (Sunna=tradiție) susțin aplicarea principiului electiv a conducerii califatului .  în urma acestei dispute s-au impus suniții, Abu Bakr,  socrul Profetului a preluat conducerea statului arab devenind Calif (locțiitor al profetului). statul arab a cunoscut o dezvoltare rapidă. Arabii au cucerit Peninsula arabă, Siria, Palestina, Persia (Mesopotamia), Egiptul, Africa de Nord (Magreb) și Spania (harta aic i).   În secolul al VIII-lea, arabii au cucerit Sp...