Treceți la conținutul principal

Instituţii centrale în spaţiul românesc

Competenţe de atins:
2.2. Proiectarea unui demers de cooperare pentru identificarea şi realizarea unor scopuri comune

A. Marele singur stăpânitor, din mila lui Dumnezeu domn, Io Roman voievod, stăpânind Ţara Moldovei de la munte până la mare.
                                                                                                                  Titlul lui Roman I (1392)
    Eu cel întru Hristos Dumnezeu, binecredinciosul şi la Hristos iubitorul şi binefăcătorul, Io Mircea mare voievod şi domn, din mila lui Dumnezeu şi cu darul lui Dumnezeu, stăpânind şi domnind peste toată ţara Ugrovlahiei şi al părţilor de peste munţi, încă şi către părţile tătăreşti, şi amlaşul şi Făgăraşului herţeg şi domn al banatului Severinului şi pe amândouă părţile a toată Podunavia, încă şi până la Martea cea Mare şi stăpânitor al cetăţii Dârstorului.
                                                                                                Titlul lui Mircea cel Bătrân (1404-1406)
                    Ungrovlahia - numele Ţării Româneşti, folosit mai întâi în documentele de provenienţă străină, pentru a face deosebirea dintre această Vlahie de lângă Ungaria şi alte vlahii, precum Moldova sau cele din sudul Dunării.
                   Părţile tătăreşti - sudul Basarabiei.
                   Herţog - comite al Amlaşului şi Făgăraşului, conform ierarhiei regatului ungar. Cele două ţări româneşti de dincolo de Carpaţi reprezintă feude acordate domnilor munteni în schimbul jurământului de vasalitate prestat regilor ungari.
                   Podunavia - Dobrogea
                   Cetatea Dârstor - Silistra

B. Putera domnului se întinde nu numai peste boierii şi cetăţenii Moldovei, dar şi peste negustorii turci şi peste alţi oamnei de orice condiţie, câtă vreme se află în teritoriul lui. Viaţa şi moartea acestora le are în mâinile lui. Dacă a pedepsit pe un acuzat cu moartea, cu bătaia, cu exilul ori cu confiscarea averilor, măcar şi pe nedrept şi tiranic, cei interesaţi pot să-l roage şi să-i scrie cărţi de iertare, dar nimeni nu poate sa-l contrazică sau încă mai puţin să-i stea împotrivă la ceea ce domnul a hotărât. Dimpotrivă, dacă va fi vrut să pue în libertate pe cineva condamnat la moarte de toată ţara, nimeni nu poate să se opue voinţei lui sau să-l ducă la pedeapsă cu forţa, dacă este apărat de domn.
                                                                                              Dimitrie Cantemir, Descrierea Moldovei

C. S-a adăugat, ca un handicap suplimentar, şi sistemul nefericit al succesiunii la tron ( mai bine zis, lipsa uni adevărat sistem). Nu era nici ereditar, nici pur şi simplu electiv, ci amestecat, "ereditar-electiv". Ereditar în principiu, în cele două dinastii (Basarabii în Ţara Românească şi Muşatinii în Moldova), dar ignorând criteriul apusean al transmiterii tronului în linie directă. Nu numai fiii (femeile fiind oricum excluse), dar şi fraţii sau rudele mai îndepărtate puteau aspira la domnie. Singura condiţie: să fie "os domnesc", să aparţină familiei.
                                                                             Lucian Boia, România - Ţară de frontieră a Europei


Cerinţe:
  1. Identificaţi titlurile domnitorului şi prezentaţi importanţa lor folosind informaţiile din documentul A.
  2. Ilustraţi prerogativele domnitorului folosind sursa B.
  3. Justificaţi afirmaţia "Domnia reprezintă instituţia centrală a statului medieval românesc" cu trei exemple din sursa B.
  4. Reproduceţi două informaţii aflate în relaţie de cauzalitate istorică din sursa B.
  5. Discutaţi impactul modului de sucesiune la tron în Ţările Române folosind 2 informaţii relevante din sursa C.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Declaraţia Drepturilor (1689)

      "Având în vedere faptul că abdicarea fostului [rege] Iacob al II-lea a lăsattronu8l vacant, Alteţa Sa, prințul de Orania (care cu voia Atotputernicului Dumnezeu a devenit unealta glorioasă a eliberării acestui Regat de papism şi de puterea arbitrară), la sfatul lorzilor ecleziastici şi mireni şi al mai multor persoane notabile ale Comunelor, a adresat scrisori lorzilor ecleziastici şi  mireni protestanţi, şi alte scrisori diferitelor comitate, orașe, universități, burguri şi celor cinci porturi, pentru ca să aleagă persoane vrednice să le reprezinte în parlamentul ce avea să se adune şi să reşeadă la Westminster, în a 22-a zi a lunii ianuarie 1689, în scopul de a se consfătui cu privire la mijloacele prin care religia, legile şi libertățile să nu mai cadă în primejdia de a fi răsturnate. În baza ziselor scrisori, alegerile s-au făcut.       În aceste împrejurimi, sus-zişii lorzi [...] şi Comunele, întrunite astăzi în virtutea scrisorilor şi a ...

Supplex Libellus (1744)

Carte presupusă a plângerilor clerului şi poporului român unit din Transilvania şi din părţile reîncorporate ei, pentru remedii potrivite şi pentru consolare, adusă în faţa tronului Preasfintei Majestăţii Regale a Ungariei şi Boemiei, în genunchi. […]             De altminteri, naţiunea noastră după intrarea ei cu Traian în această Daciei, a fost oprimată în diferite feluri de vicisitudinile diferitelor timpuri. […] Chiar principii care au domnit în secolele anterioare, luând în considerare binevoitoare utilitatea naţiunii pentru bunul public şi pentru conservarea şi apărarea patriei, au hotărât să le lărgească un oarecare favor şi să le împărtăşească echitabil, precum Prea Înaltul Principe al Ardealului Acaţiu Barcsai, a dăruit clerului nostru valah pe veci cu imunitate de la plata decimilor, nonelor şi alte asemenea dări şi plăţi.[…]             Cerem: 1.  ...

Califatul arab. Ideea de Cruciadă. Imperiul Otoman

Califatul arab           Califatul arab a luat naștere după moartea lui Mahomed, cel care i-a unit pe  arabi prin intermediul islamului. La moartea lui Mahomed s-a pus problema succesiunii în statul arab. Cum Mohamed a avut o singură fiică Fatima, și conform dreptului musulman femeile nu aveau dreptul de moștenire, s-a declanșat o dispută în acest sens. Șiiții au fost fideli principiului conducerii statului  de către descendenții lui Mahomed. Suniții (Sunna=tradiție) susțin aplicarea principiului electiv a conducerii califatului .  în urma acestei dispute s-au impus suniții, Abu Bakr,  socrul Profetului a preluat conducerea statului arab devenind Calif (locțiitor al profetului). statul arab a cunoscut o dezvoltare rapidă. Arabii au cucerit Peninsula arabă, Siria, Palestina, Persia (Mesopotamia), Egiptul, Africa de Nord (Magreb) și Spania (harta aic i).   În secolul al VIII-lea, arabii au cucerit Sp...