Treceți la conținutul principal

Medii culturale europene în perioada interbelică


Expresionismul

Expresionismul este o tendinţă literară şi artistică născută laînceputul secolului XX, ca o reacţie împotrivaimpresionismului, care însă şi-a găsit deplina înflorire înGermania anilor '20.În loc de a încerca să reproducă impresia provocată de lumea exterioară, artistul expresionist îşi propunesă-şi impună propria viziune asupra lumii şi propria personalitate. Respingând, ca şi futurismul italianconformismul „mic-burghez" al perioadei „Belle Epoque",expresionismul german se alătură atât unei „tradiţiigermanice" (Griinewald), cât şi unei vaste mişcări culturalecare, încă din ultimul deceniu al secolului XIX, îşi propuseseexaltarea energiei vitale, sub toate formele acesteia: violenţă,dinamism al gesturilor, viteză, etc. Printre pictorii ce auilustrat-o trebuie citaţi George Grozs, Otto Dix, MaxBeckmann, Ernst Ludwig Kirschner, August Macke, Emil Nolde1.

(Pierre MizaIstoria secolului XX, vol. )

Expresionismul german caută într-o culoare exuberantă mijlocul de expresie al frământărilor interioare(Nolde, Munch...). Artă a vitezei, generată de civilizaţia mecanică recentă, futurismul italian continuă cubismul,introducând mişcarea. Toate aceste şcoli, cubismul şi expresionismul mai ales, au permis apariţia către 1910 a artei abstracte sau nonfigurative, caracterizată prin eliminarea subiectului, opera de artă devenind o realitate autonomă, independentă de realitatea exterioară. Pictura abstractă se naşte simultan în trei locuri distincte:în Germania cu Kandinsky şi Von Klee, în Olanda cu Mondrian şi în Rusia cu Malevitch. Din 1919 în 1939 ea își continuă căutările, în legătură sau nu cu şcoala suprarealistă apărută la începutul anilor '20 (Max Ernst, Magritte, Dali...).în afara acestor mişcări, sau uneori rupţi de ele, numeroşi pictori îşi păstrează independenţa şi personalitatea. Este mai ales cazul celor grupaţi sub numele Şcolii de la Paris (Modigliani, Van Dongen, Utrillo, Rouault, Chagall), al lui Bonnard, unul din ce mai mari colorişti ai picturii occidentale,al lui Matisse şi Picasso, a căror operă depăşeşte cu mult rolul pe care l-au jucat în naşterea fauvismului şi cubismului şi care afirmă în definitiv o originalitate ireductibilă. Revoluţiile picturale ale primei jumătăţi a secolului XX au atins de asemenea şi sculptura, numeroşi artişti ca Picasso,Miro, Matisse... nelimitându-şi căutările doar la domeniul picturii. Astfel, în timp ce Bourdelle şi Maillol continuă tradiția sculpturii clasice, apar opere cubiste, futuriste,suprarealiste, abstracte, concepute uneori din materiale neașteptate, eteroclite... Realizări precum cele ale românului Brâncuși şi elveţianului Giacometti fac dovada unui important efort de reînnoire în domeniul sculpturii, chiar dacă pare puţin în urma îndrăznelilor picturii contemporane.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Declaraţia Drepturilor (1689)

      "Având în vedere faptul că abdicarea fostului [rege] Iacob al II-lea a lăsattronu8l vacant, Alteţa Sa, prințul de Orania (care cu voia Atotputernicului Dumnezeu a devenit unealta glorioasă a eliberării acestui Regat de papism şi de puterea arbitrară), la sfatul lorzilor ecleziastici şi mireni şi al mai multor persoane notabile ale Comunelor, a adresat scrisori lorzilor ecleziastici şi  mireni protestanţi, şi alte scrisori diferitelor comitate, orașe, universități, burguri şi celor cinci porturi, pentru ca să aleagă persoane vrednice să le reprezinte în parlamentul ce avea să se adune şi să reşeadă la Westminster, în a 22-a zi a lunii ianuarie 1689, în scopul de a se consfătui cu privire la mijloacele prin care religia, legile şi libertățile să nu mai cadă în primejdia de a fi răsturnate. În baza ziselor scrisori, alegerile s-au făcut.       În aceste împrejurimi, sus-zişii lorzi [...] şi Comunele, întrunite astăzi în virtutea scrisorilor şi a ...

Supplex Libellus (1744)

Carte presupusă a plângerilor clerului şi poporului român unit din Transilvania şi din părţile reîncorporate ei, pentru remedii potrivite şi pentru consolare, adusă în faţa tronului Preasfintei Majestăţii Regale a Ungariei şi Boemiei, în genunchi. […]             De altminteri, naţiunea noastră după intrarea ei cu Traian în această Daciei, a fost oprimată în diferite feluri de vicisitudinile diferitelor timpuri. […] Chiar principii care au domnit în secolele anterioare, luând în considerare binevoitoare utilitatea naţiunii pentru bunul public şi pentru conservarea şi apărarea patriei, au hotărât să le lărgească un oarecare favor şi să le împărtăşească echitabil, precum Prea Înaltul Principe al Ardealului Acaţiu Barcsai, a dăruit clerului nostru valah pe veci cu imunitate de la plata decimilor, nonelor şi alte asemenea dări şi plăţi.[…]             Cerem: 1.  ...

Califatul arab. Ideea de Cruciadă. Imperiul Otoman

Califatul arab           Califatul arab a luat naștere după moartea lui Mahomed, cel care i-a unit pe  arabi prin intermediul islamului. La moartea lui Mahomed s-a pus problema succesiunii în statul arab. Cum Mohamed a avut o singură fiică Fatima, și conform dreptului musulman femeile nu aveau dreptul de moștenire, s-a declanșat o dispută în acest sens. Șiiții au fost fideli principiului conducerii statului  de către descendenții lui Mahomed. Suniții (Sunna=tradiție) susțin aplicarea principiului electiv a conducerii califatului .  în urma acestei dispute s-au impus suniții, Abu Bakr,  socrul Profetului a preluat conducerea statului arab devenind Calif (locțiitor al profetului). statul arab a cunoscut o dezvoltare rapidă. Arabii au cucerit Peninsula arabă, Siria, Palestina, Persia (Mesopotamia), Egiptul, Africa de Nord (Magreb) și Spania (harta aic i).   În secolul al VIII-lea, arabii au cucerit Sp...