Forme de organizare statală
Competenţe de atins:
2.2. Analizarea instituţiilor, normelor şi procedurilor de guvernare;
2.3. Folosirea strategiilor de negociere şi cooperare civică
A. 1. Legitimitatea cea mai mare este dată de votul direct al electoratului. Este firesc ca persoană aleasă direct să aibă cele mai multe prerogative de conducere în stat. Puterea primului ministru este mult mai mare decât a preşedintelui, astfel că este normal ca primul să fie ales prin vot popular.[...]
2.2. Analizarea instituţiilor, normelor şi procedurilor de guvernare;
2.3. Folosirea strategiilor de negociere şi cooperare civică
A. 1. Legitimitatea cea mai mare este dată de votul direct al electoratului. Este firesc ca persoană aleasă direct să aibă cele mai multe prerogative de conducere în stat. Puterea primului ministru este mult mai mare decât a preşedintelui, astfel că este normal ca primul să fie ales prin vot popular.[...]
3. Preşedintele trebuie să fie o persoană abilă în relaţiile externe, o
personalitate stilată, cu o cultură bogată, cu bun gust şi prestanţă.
Votul popular aduce adeseori în prim plan persoane populiste, demagogi
şi vedete apărute peste noapte. Alegerea preşedintelui de către
Parlament ar mări şansele evitării ascensiunii unor extremişti sau
persoane nepotrivite în această poziţie de reprezentant al naţiunii. Iar alegerea primului ministru ar putea creşte discernământul
electorilor, confruntarea fiind axată mai mult pe soluţii administrative
şi mai puţin pe impresie artistică.[...]
4. Sistemul propus scade şansele unui conflict între Preşedinţie, Guvern
şi Parlament, delimitează mai clar atribuţiile fiecărei instituţii în
parte, iar împreună cu măsuri simultane de reformă constituţională oferă
condiţiile administrării mai eficiente şi mai puţin birocratice a
ţării.[...]
8. Într-o republică parlamentară dezbaterile din legislativ sunt mult
mai serioase, implicarea societăţii civile şi a grupurilor de lobby
creşte, astfel că nivelul de democraţie participativă a ţării este mai
ridicat.
9. Sistemul propus permite schimbarea puterii fără organizarea de
alegeri, precum şi organizarea de alegeri mai simplu, ori de câte ori
este necesar; astfel, este considerat mai puţin rigid şi mai natural,
adaptat situaţiilor de moment.
10. Şansele apariţiei unor tendinţe autocratice din partea
preşedintelui, a unei semi-dictaturi personale de tip bielorus, dispar
intr-o republică parlamentară, unde acesta poate fi revocat oricând de
către legislativ.
http://www.avarvarei.ro/10-argumente-pentru-o-republica-parlamentara/
B. Sistemul prezidențial este o formă de guvernare republicană
care îi conferă președintelui ca șef al statului puteri decisive în
cadrul procesului politic.
În vreme ce sistemul vest-european rezultat al constituționalismului
alocă președintelui o poziție eminamente reprezentativă (dezbrăcarea de
putere a monarhilor din trecut), Constituția S.U.A. îi conferă
președintelui o putere considerabilă. Președintele S.U.A. este șeful
statului, al guvernului, șeful armatei și ministrul de externe. El nu
depinde de Parlament (aici nu poate fi vorba de un sistem parlamentar)
și nu constituie un guvern în sensul cunoscut al cuvântului, numind în
schimb secretari de stat cu statut de consilieri, pe care președintele
poate să îi revoce din funcție după bunul său plac.
http://ro.wikipedia.org
C. Atât Elgie, cât şi Sartori pornesc în demersul de redefinire a
semiprezidenţialimului de la eliminarea menţiunii referitoare la
prerogativele prezidenţiale extinse tocmai datorită dificultăţii de a
da valori acestui parametru. Definiţia finală a lui Sartori privind
semiprezidenţialismul ia în considerare următoarele caracteristici:
1. alegerea preşedintelui prin vot direct sau indirect;
2. împărţirea puterii executive între preşedinte şi prim-ministru în condiţiile în care se îndeplinesc următoarele trei condiţii
1. alegerea preşedintelui prin vot direct sau indirect;
2. împărţirea puterii executive între preşedinte şi prim-ministru în condiţiile în care se îndeplinesc următoarele trei condiţii
i.
preşedintele este independent de parlament, însă această independenţă
este limitată de guvernarea sa indirectă (prin intermediul guvernului);
ii. independenţa guvernului faţă de preşedinte este compensată de
dependenţa acestuia de parlament;
iii. limitarea autonomiei oricărei
entităţi executive prin constrângerile instituţionale enunţate mai sus.
Raluca Mariana Negulescu, Reflecţii-semiprezidenţialismul în România, Sfera Politicii
Cerinţe:
- Analizaţi şi dezbateţi atuurile regimului parlamentar aşa cum rezultă din sursa A.
- Comparaţi sistemul parlamentar cu cel prezidenţial folosind informaţiile din sursa B.
- Extrageţi şi comentaţi principalele caracteristici ale modelului semiorezidenţial aşa cum reiese din sursa C.
Comentarii
Trimiteți un comentariu