Treceți la conținutul principal

Sate, târguri şi oraşe din Europa şi din spaţiul românesc

Competenţe de atins:
1.1. Construirea unor explicaţii şi argumente intra- şi multidisciplinare cu privire la evenimente şi procese istorice

A. Rareori am întâlnit un teritoriu aşa de sălbatic cum este cel care trebuie traversat pentru a ajunge de la Zemliţa la Bucureşti [...] De-a lungul drumului nu există niciun sat cu acoperişuri de ardezie sau de ţiglă; nicio îngrăditură, niciun instrument agricol nu trădează prezenţa omului; este mult dacă de două ori într-o singură zi vi se întâmplă să treceţi pe lângă o duzină de colibe ascuţite, făcute din pământ şi trestie, fără ferestre sau etaje.
                         Alphonse Royer, Aventures des voyage, tableaux, recits et souvenirs du Levant, 1837

B. De amintit ca în timpurile vechi, cea mai mare parte a locuinţelor oraşului erau de lemn, iar casele erau acoperite cu paie şi cu trestie şi cu alte asemenea materiale de acoperit. De aceea, când se întâmplă ca o casă să fie cuprinsă de foc, cea mai mare parte a oraşului era mistuită de flăcări de la acel foc, aşa precum s-a întâmplat în primul an de domnie al regelui Ştefan, adică atunci când focul a izbucnit la Podul Londrei, a ars biserica Sfântul Paul, iar de acolo focul s-a întins, mistuind case şi clădiri până la biserica Sfântul Clement al danezilor.
                                                                              Radu Manolescu, Oraşul medieval.Culegere de texte

C. "Ce minunat e la oraş! Câtă tristeţe şi sărăcie la ţară!" Asta auzi din gura ţăranilor care vin să vadă oraşul în zi de sărbătoare. Ei nu ştiu că, dacă satul e sărac, oraşul, cu toată splendoarea lui, e, poate, mai mizerabil. Puţini oameni fac de altminteri această deosebire.[...]
Pe ţăran nu-l sperii cu tânguielile muncitorului, ce descrierile înspăimântătoare ale situaţiei sale. El câştigă un franc sau doi, nu înţelege că o poţi duce jalnic cu salarii de trei, patru sau cinci franci. "Dar variaţile pe piaţa muncii? Perioadele de şomaj?" Ei şi? Va pune deoparte până şi în zilele când va câştiga mai puţin, cât  de uşor îi va fi să economisească dintr-un salariu atât de mare pentru zile negre.
"Ţăranul" n-a ţinut seama  nici de faptul că, agonisând mai mulţi bani la oraş, îşi va pierde avuţia, cumpătarea, spiritul de economie, zgârcenia, ca s-o spunem pe cea dreaptă.
                                                                                                                          Jules Michelet, Le Peuple 


Cerinţe:
  1. Desprindeţi trei trăsături ale satului aşa cum rezultă din sursa A.
  2. Realizaţi o imagine a oraşului medieval prezentat în sursa B.
  3. Realizaţi o comparaţie între mentalitatea ţăranului şi cea a muncitorului folosind sursa C.
  4. Prezentaţi un punct de vedere argumentat cu informaţii din sursele A sau B referitor la importanţa satului sau a oraşului în dezvoltarea societăţii.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Declaraţia Drepturilor (1689)

      "Având în vedere faptul că abdicarea fostului [rege] Iacob al II-lea a lăsattronu8l vacant, Alteţa Sa, prințul de Orania (care cu voia Atotputernicului Dumnezeu a devenit unealta glorioasă a eliberării acestui Regat de papism şi de puterea arbitrară), la sfatul lorzilor ecleziastici şi mireni şi al mai multor persoane notabile ale Comunelor, a adresat scrisori lorzilor ecleziastici şi  mireni protestanţi, şi alte scrisori diferitelor comitate, orașe, universități, burguri şi celor cinci porturi, pentru ca să aleagă persoane vrednice să le reprezinte în parlamentul ce avea să se adune şi să reşeadă la Westminster, în a 22-a zi a lunii ianuarie 1689, în scopul de a se consfătui cu privire la mijloacele prin care religia, legile şi libertățile să nu mai cadă în primejdia de a fi răsturnate. În baza ziselor scrisori, alegerile s-au făcut.       În aceste împrejurimi, sus-zişii lorzi [...] şi Comunele, întrunite astăzi în virtutea scrisorilor şi a ...

Supplex Libellus (1744)

Carte presupusă a plângerilor clerului şi poporului român unit din Transilvania şi din părţile reîncorporate ei, pentru remedii potrivite şi pentru consolare, adusă în faţa tronului Preasfintei Majestăţii Regale a Ungariei şi Boemiei, în genunchi. […]             De altminteri, naţiunea noastră după intrarea ei cu Traian în această Daciei, a fost oprimată în diferite feluri de vicisitudinile diferitelor timpuri. […] Chiar principii care au domnit în secolele anterioare, luând în considerare binevoitoare utilitatea naţiunii pentru bunul public şi pentru conservarea şi apărarea patriei, au hotărât să le lărgească un oarecare favor şi să le împărtăşească echitabil, precum Prea Înaltul Principe al Ardealului Acaţiu Barcsai, a dăruit clerului nostru valah pe veci cu imunitate de la plata decimilor, nonelor şi alte asemenea dări şi plăţi.[…]             Cerem: 1.  ...

Califatul arab. Ideea de Cruciadă. Imperiul Otoman

Califatul arab           Califatul arab a luat naștere după moartea lui Mahomed, cel care i-a unit pe  arabi prin intermediul islamului. La moartea lui Mahomed s-a pus problema succesiunii în statul arab. Cum Mohamed a avut o singură fiică Fatima, și conform dreptului musulman femeile nu aveau dreptul de moștenire, s-a declanșat o dispută în acest sens. Șiiții au fost fideli principiului conducerii statului  de către descendenții lui Mahomed. Suniții (Sunna=tradiție) susțin aplicarea principiului electiv a conducerii califatului .  în urma acestei dispute s-au impus suniții, Abu Bakr,  socrul Profetului a preluat conducerea statului arab devenind Calif (locțiitor al profetului). statul arab a cunoscut o dezvoltare rapidă. Arabii au cucerit Peninsula arabă, Siria, Palestina, Persia (Mesopotamia), Egiptul, Africa de Nord (Magreb) și Spania (harta aic i).   În secolul al VIII-lea, arabii au cucerit Sp...