Treceți la conținutul principal

Epoca Luminilor

Competenţe de atins:
2.3 Analizarea factorilor politici, sociali, economici, culturali care alcătuiesc imaginea unei societăţi; 
4.3 Formarea unor reprezentări culturale despre spaţii şi epoci istorice diferite

A. Va exista întotdeauna ignoranţă, prostie şi invidie, în patria mea, dar va exista, de asemenea, întotdeauna ştiinţă şi bun gust. Îndrăznesc să vă spun chiar că, în general, principalii noştri ofiţeri şi cei care compun consiliul, consilierii de satt şi avocaţii sunt mai luminaţi decât în frumosul secol al lui Ludovic al XIV-lea. Marile talente sunt rare, dar ştiinţa şi raţiunea sunt comune. Văd cu plăcere că se formează în Europa o republică imensă de spirite cultivate. Lumina se propagă din toate părţile. Adesea îmi parvin din Nord lucruri care mă uimesc. De aproape cinsprezece ani se petrece o revoluţie în spirite care va face o epocă mare. Strigătele pedanţilor anunţă această mare schimbare, după cum rotirile corbilor anunţă timpul frumos.
        Scrisoarea lui Voltaire către prinţul Galiţin, ambasadorul Rusiei în Franţa (14 august 1767)

B. Atunci când în mâinile aceleiași persoane sau aceluiași corp de dregători se află întrunite puterea legiutoare și puterea executivă, nu există libertate... Nu există, de asemenea, libertate, dacă puterea judecătorească nu este separată de puterea legislativă și cea executivă. Dacă ea ar fi îmbinată cu puterea legislativă, puterea asupra vieții și libertății cetățenilor ar fi arbitrară, căci judecătorul ar fi și legiuitor. Dacă ar fi îmbinată cu puterea executivă, judecătorul ar putea avea forța unui opresor. Totul ar fi pierdut dacă același om ar exercita aceste puteri, cea de a face legi, pe cea de a duce la îndeplinire hotărârile obștești și pe cea de a judeca infracțiunile sau litigiile dintre particulari.

        Montesquieu, Spiritul legilor

C. A renunţa la liberatea ta înseamnă a renunţa la calitatea ta de om, la drepturile umanităţii, chiar la datoriile tale.
    Dacă este dificil ca un stat mare să fie guvernat, este şi mai greu ca el să fie bine guvernat de un singur om.
    Voinţa generală poate dirija singură forţele statului (...) Poporul supus legilor poate fi autorul acestora. (...) Puterea legislativă aparţine poporului şi nu-i poate aparţine decât lui.
                                                                                           J. J. Rousseau, Contractul social



D. Conducătorul trebuie să-şi spună mereu că este un om asemenea ultimului dintre supuşii săi – este cel dintâi judecător, cel dintâi general, cel dintâi finanţist, cel dintâi ministru. El este doar primul servitor al statului, obligat să acţioneze astfel de parcă în orice moment ar trebui să dea socoteală cetăţenilor de felul în care administrează. El este capul familiei. Chiar dacă are toată bunăvoinţa posibilă, totuşi poate greşi. Deci, şi în cadrul conducerii, ca şi în orice alt domeniu, trebuie să ne mulţumim cu ceea ce este cel mai puţin greşit.
                                                            Concepţia lui Frederic al II-lea despre conducerea statului


Cerinţe:  
  1. Identificaţi din sursa A două valori ale Iluminismului.
  2. Analizaţi efectul ideilor şi valorilor iluministe asupra dezvoltării Europei folosind sursa A.
  3. Desprindeţi şi prezentaţi două principii iluministe regăsite în sursa B.
  4. Realizaţi un tablou al unei societăţi "luminate" folosind informaţiile din sursa C. Comparaţi aceste valori cu cele ale evului mediu sau prezentului.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Declaraţia Drepturilor (1689)

      "Având în vedere faptul că abdicarea fostului [rege] Iacob al II-lea a lăsattronu8l vacant, Alteţa Sa, prințul de Orania (care cu voia Atotputernicului Dumnezeu a devenit unealta glorioasă a eliberării acestui Regat de papism şi de puterea arbitrară), la sfatul lorzilor ecleziastici şi mireni şi al mai multor persoane notabile ale Comunelor, a adresat scrisori lorzilor ecleziastici şi  mireni protestanţi, şi alte scrisori diferitelor comitate, orașe, universități, burguri şi celor cinci porturi, pentru ca să aleagă persoane vrednice să le reprezinte în parlamentul ce avea să se adune şi să reşeadă la Westminster, în a 22-a zi a lunii ianuarie 1689, în scopul de a se consfătui cu privire la mijloacele prin care religia, legile şi libertățile să nu mai cadă în primejdia de a fi răsturnate. În baza ziselor scrisori, alegerile s-au făcut.       În aceste împrejurimi, sus-zişii lorzi [...] şi Comunele, întrunite astăzi în virtutea scrisorilor şi a ...

Supplex Libellus (1744)

Carte presupusă a plângerilor clerului şi poporului român unit din Transilvania şi din părţile reîncorporate ei, pentru remedii potrivite şi pentru consolare, adusă în faţa tronului Preasfintei Majestăţii Regale a Ungariei şi Boemiei, în genunchi. […]             De altminteri, naţiunea noastră după intrarea ei cu Traian în această Daciei, a fost oprimată în diferite feluri de vicisitudinile diferitelor timpuri. […] Chiar principii care au domnit în secolele anterioare, luând în considerare binevoitoare utilitatea naţiunii pentru bunul public şi pentru conservarea şi apărarea patriei, au hotărât să le lărgească un oarecare favor şi să le împărtăşească echitabil, precum Prea Înaltul Principe al Ardealului Acaţiu Barcsai, a dăruit clerului nostru valah pe veci cu imunitate de la plata decimilor, nonelor şi alte asemenea dări şi plăţi.[…]             Cerem: 1.  ...

Califatul arab. Ideea de Cruciadă. Imperiul Otoman

Califatul arab           Califatul arab a luat naștere după moartea lui Mahomed, cel care i-a unit pe  arabi prin intermediul islamului. La moartea lui Mahomed s-a pus problema succesiunii în statul arab. Cum Mohamed a avut o singură fiică Fatima, și conform dreptului musulman femeile nu aveau dreptul de moștenire, s-a declanșat o dispută în acest sens. Șiiții au fost fideli principiului conducerii statului  de către descendenții lui Mahomed. Suniții (Sunna=tradiție) susțin aplicarea principiului electiv a conducerii califatului .  în urma acestei dispute s-au impus suniții, Abu Bakr,  socrul Profetului a preluat conducerea statului arab devenind Calif (locțiitor al profetului). statul arab a cunoscut o dezvoltare rapidă. Arabii au cucerit Peninsula arabă, Siria, Palestina, Persia (Mesopotamia), Egiptul, Africa de Nord (Magreb) și Spania (harta aic i).   În secolul al VIII-lea, arabii au cucerit Sp...