joi, 9 iunie 2016

Arhitectura religioasă în perioada contemporană

A. Frank Lloyd Wright

Principii ale arhitecturii contemporane:

Simplitate - compartimentarea trebuie să fie minimală, orice element inutil trebuie să dispară. Încăperile sunt divizate prin elemente ce sugerează diferența de funcționalitate (finisaje orizontale ale pardoselii sau tavanului, orientării diferite ale camerelor, urechi de zidărie laterale, ș.c.l.).
Adaptabilitate stilistică - pe primul plan trebuie să fie nevoile beneficiarului și abia în planul doi un anumit stil arhitectural.
Arhitectură organică - arhitectura ar trebui să fie în simbioză cu natura punându-se în același timp reciproc în valoare. Se recomandă folosirea de culori naturale (specifice zonei) și de materiale locale.
Sinceritatea materialelor componente - materialele trebuie să fie utilizate conform naturii și potențialului lor și nu ca o butaforie.
Clădirile trebuie sa bucure oamenii.

Unity Temple,  Oak Park, Illinois



B. Antoni Gaudi
Proiectul original al bisericii Sagrada Familia a fost făcut de arhitectul Antonio Gaudi, care a lucrat la el peste 40 de ani, ultimii săi 15 ani din viață fiind dedicați în exclusivitate acestuia. Estimările inițiale, bazate pe tehnicile de construcție ale începutului secolului 20, preconizau un termen de câteva sute de ani pentru terminarea construcției. Gaudi ar fi comentat, în legătură cu aceast termen: „Clientul meu nu se grăbește”. În prezent termenul estimat este anul 2026. După moartea lui Gaudi, în 1926, lucrările au continuat sub conducerea lui Domènech Sugranyes, până în 1936, când au fost întrerupte de Războiul Civil Spaniol.
Biserica are 18 turnuri, în ordinea înălțimii reprezentând pe cei 12 apostoli, cei 4 evangheliștiSfânta Fecioară și, cel mai înalt turn, pe Iisus Hristos. Turnul central al lui Iisus va avea montat pe el o cruce uriașă. Înălțimea totală, de 170m, este cu un metru mai mică decât a unui deal de lângă Barcelona, deoarece Gaudi considera că lucrarea sa nu trebuie să fie mai mare decât cea a lui Dumnezeu.
Biserica are 3 fațade: a Nașterii (spre est), a Gloriei (spre sud) și a Patimilor (spre vest). Fațada Nașterii – acestea celebrează nașterea lui Iisus. Este cunoscutǎ și sub denumirea de fațada Vieții sau a Bucuriei ori a Crăciunului, iar sculpturile de aici sunt inspirate din capitolele din Biblie referitoare la copilăria lui Iisus. Fațada Patimii este denumita așa dupa Patimile lui Iisus, respectiv, durerea, sacrificiul si moartea, acestea fiind reprezentate prin sculpturi dramatice pe aceasta fațada. Ca si celelalte fațade,are trei intrari, ce reprezinta mila, speranța si credința, si 4 turnuri. Fațada Gloriei – este principala fațada a Sagrada Familia si aici va fi intrarea principală în celebra biserică, atunci cand ea va fi complet terminată. Se numeste așa pentru ca sculpturile de aici simbolizează originile omului, problemele sale, drumurile pe care le va urma si scopul acestuia. Ca si celelalte fațade are trei intrari, una principală si doua laterale, dar si o galerie exterioară cu 7 coloane ce simbolizează cele 7 daruri ale Sfântului Duh.
A fost vizitată de 2,26 milioane de turiști în anul 2004. Cupola naosului a fost terminată în 2000 iar în prezent se lucrează la turnul lui Isus.




C. Le Corbusier
Charles-Édouard Jeanneret-Gris, cunoscut sub pseudonimul de Le Corbusier pe care l-a adoptat (n. 6 octombrie1887– d. 27 august 1965), a fost un arhitecturbanistdecoratorpictorsculptor, realizator de mobilierteoretician șiscriitor elvețian, naturalizat cetățean francez, faimos, pentru contribuțiile sale importante la curentele arhitecturale ce astăzi poartă numele de modernismbrutalism sau stilul internațional în arhitectură
Capela Notre Dame du Haut, RonchampFranța (1955)



D.  Oscar  Niemeyer
Oscar Ribeiro de Almeida Niemeyer Soares Filho (n. 15 decembrie 1907 - d. 5 decembrie 2012Rio de Janeiro) a fost un arhitect brazilian care este considerat unul dintre cei mai importanți arhitecți ai arhitecturii moderniste. Niemeyer a fost unul dintre pionierii folosirii betonului armat în arhitectură pentru scopul strict al impactului estetic al folosirii acestui material de construcție.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu