România de la democraţie la regimurile autoritare

Competenţe de atins:
1.1. Formularea, în scris şi oral, a unor opinii referitoare la o temă de istorie

A. Dacă menirea poporului românesc este aceea de a creea o cultură după chipul asemănarea lui, afirmaţia aceasta implică şi soluţia unei orientări. Cine preconizează orientarea spre Occident rosteşte un non-sens. Orientarea cuprinde în sine cuvântul Orient şi înseamnă îndreptarea spre Orient, după Orient. Altarele se aşează spre Orient, icoanele căminului se aşează pe peretele dinspre Orient, ţăranul când se închină pe câmp se întoarce spre Orient. [...] Prin religia ortodoxă, deţinem adevărul luminii răsăritene, orientarea noastră nu poate fi decât spre Orient, adică spre noi înşine, spre ceea ce suntem prin moştenirea de care ne-am învrednicit.
                                                                                                         Nichifor Crainic, Sensul tradiţiei

B. Numai prin cultivarea formelor superioare sufleteşti, prin adaptarea la culturile apusului vom crea cultura românească, adică instrumentul de percepţie, care să ne indice, să ne spui cine şi ce suntem. Specific naţional fără conştiinţă şi fără raţiune nu e posibil. Întâi să ne cultivăm şi pe urmă ne vom înţelege. Adică ne vom înţelege pe măsură ce vom crea. Specificitatea naţională e o operă de desprindere, iar percepţia diferenţiată nu se poate obţine decât prin raţiune. Începând a fi buni europeni, vom sfârşi prin a fi buni români - Românismul se învaţă prin europenism.
                                                              Mihai Ralea, Critica ortodoxismului şi apărarea europenismului

 C. Astăzi opinia publică din România Mare este înăbuşită, iar un popor care a trăit şi a prosperat în libertate, nu mai are nicio acţiune la viaţa ţării. El trăieşte în întuneric şi la fiecare moment se aşteaptă la decretarea unor legiuiri care îl asupresc şi îi ridică drepturile pe care le-a căştigat printr-o largă luptă de emancipare [...]. Nemaiputându-şi face o acţiune politică la lumina zilei, ea se face în taină şi nemulţumirile se grămădesc fără să poată fi canalizate şi aduse la aduse la cunoştinţa Maiestăţii Voastre. Nu mai există o supapă de siguranţă care să le atenueze.
        Memoriu comun al lui Iuliu Maniu şi C.I.C. Brătinau înaintat regelui Carol al II-lea în aprilie 1938, Ioan Scurtu, Gheorghe Buzatu, Istoria românilor în secolul XX

1.     Interpretaţi viziunea din sursa A aducând două informaţii ca argumente.
2.     Comparaţi viziunea din sursa B referitoare la europenism folosind trei argumente.
3.     Argumentaţi care din viziunile exprimate în sursele A şi B se potriveşte dezvoltării României aducând două exemple.
4.     Exprimaţi o opinie asupra efectelor introducerii regimurilor autoritare în România pornind de la sursa C. Cunoaşteţi şi alte consecinte?



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Declaraţia Drepturilor (1689)

Formarea statelor medievale românești

Ideea de Europa (clasa a XI-a)