România de la democraţie la regimurile autoritare
Competenţe de atins:
1.1. Formularea, în scris şi oral, a unor opinii referitoare la o temă de istorie
A. Dacă menirea poporului românesc este
aceea de a creea o cultură după chipul asemănarea lui, afirmaţia aceasta
implică şi soluţia unei orientări. Cine preconizează orientarea spre Occident
rosteşte un non-sens. Orientarea cuprinde în sine cuvântul Orient şi înseamnă
îndreptarea spre Orient, după Orient. Altarele se aşează spre Orient, icoanele
căminului se aşează pe peretele dinspre Orient, ţăranul când se închină pe câmp
se întoarce spre Orient. [...] Prin religia ortodoxă, deţinem adevărul luminii
răsăritene, orientarea noastră nu poate fi decât spre Orient, adică spre noi
înşine, spre ceea ce suntem prin moştenirea de care ne-am învrednicit.
Nichifor Crainic, Sensul
tradiţiei
B. Numai prin cultivarea formelor
superioare sufleteşti, prin adaptarea la culturile apusului vom crea cultura
românească, adică instrumentul de percepţie, care să ne indice, să ne spui cine
şi ce suntem. Specific naţional fără conştiinţă şi fără raţiune nu e posibil.
Întâi să ne cultivăm şi pe urmă ne vom înţelege. Adică ne vom înţelege pe
măsură ce vom crea. Specificitatea naţională e o operă de desprindere, iar
percepţia diferenţiată nu se poate obţine decât prin raţiune. Începând a fi
buni europeni, vom sfârşi prin a fi buni români - Românismul se învaţă prin
europenism.
Mihai Ralea, Critica
ortodoxismului şi apărarea europenismului
1. Interpretaţi
viziunea din sursa A aducând două informaţii ca argumente.
2. Comparaţi
viziunea din sursa B referitoare la europenism folosind trei argumente.
3. Argumentaţi
care din viziunile exprimate în sursele A şi B se potriveşte dezvoltării
României aducând două exemple.
4. Exprimaţi o opinie asupra efectelor introducerii regimurilor autoritare în România pornind de la sursa C. Cunoaşteţi şi alte consecinte?
Comentarii
Trimiteți un comentariu