joi, 18 noiembrie 2010

Formarea popoarelor medievale

Competenţe de atins:
1.1. Folosirea limbajului adecvat în cadrul unei prezentări orale sau scrise

3.1. Recunoaşterea asemănărilor şi diferenţelor dintre sine şi celălalt, dintre persoane, dintre grupuri

A. În 476, Imperiul Roman de Apus s-a prăbuşit, pe ruinele sale apărând mai multe regate barbare: estul Britaniei este ocupat de angli şi saxoni, între Loira şi Rin s-au aşezat francii, în văile Saonei şi Ronului s-au instalat burgunzii, alamanii au ocupat Lorena, Alsacia şi sudul Germaniei actuale; la sud de Loara şi în Spania s-a întins regatul vizigot, iar nord-vestul Spaniei a fost ocupat de suabi. Italia îi aparţinea lui Odoacru, cel ce l-a detronat pe Romulus Augustulus în 476; între regatul lui Odoacru şi Imperiul Roman de Răsărit se găsea regatul ostrogot, iar Africa de Nord, insulele Baleare, Corsica şi Sardinia aparţineau vandalilor.

B Popoarele slave




C. Arabii din deşert duceau o viaţă obscură, fără nicio realizare importantă, în afara unei creaţii poetice remarcabile. organizaţi în triburi şi clanuri întemeiate pe legături de sânge, sub conducerea unui bătrân, şeicul, care participa la consiliul şefilor de familie, ei trăiau pe un pământ ingrat, cu cirezile lor de cămile (cămile cu o singură cocoaşă sau dromaderi), rătăceau în căutarea păşunilor, erau supuşi rigorilor climatice, dormeau în corturi, se hrăneau cu lapte de cămilă şi curmale. Doar caravanele care cărau produse din Yemen spre Siria şi Irak le aduceau câte un strop de bucurie şi uneori de belşug. Adesea, complet înfometaţi, erau constrânşi pentru a supraveţui, să-i jefuiască pe locuitorii oazelor şi pe vecinii lor sedentari. Din secolul al II-lea, când creşterea cailor - pe care îi călăreau cu o măiestrie fără pereche - a devenit o ocupaţie permanentă, s-au schimbat şi condiţiile de viaţă, cămila n-a mai fost regina şeptelului, raziile de pradă au devenit din ce în ce mai numeroase şi eficiente, iar triburile au intrat tot mai des în luptă unele împotriva altora.



Cerinţe
  1. Fixează pe harta popoarele germanice menţionate de sursa A.
  2. Stabileşte pe harta de la punctul B principalele familii de popoare slave.
  3. Analizaţi impactul mediului asupra dezvoltării şi organizării arabilor din zona deşertului aşa cum reiese din sursa C.
  4. Exprimaţi un punct de  vedere argumentat asupra impactului migraţiilor în formarea noilor popoare medievale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu